”I bør i udgangspunktet altid vælge eget kabelanlæg, som I selv ejer og råder over. Det vil på både kort og lang sigt give jer de laveste priser og den største fleksibilitet. Og ikke mindst de mest gennemskuelige aftaler og vilkår”. Det siger Thomas Brandt-Knudsen, der er konsulent i Karobella Rådgivning og samarbejdspartner med BL på tv- og bredbåndsområdet i seneste nummer af Fagbladet Boligen fra april.

I AF86, der med sine godt 20.000 tilslutninger er blandt landets største antenneforeninger, er forretningsfører Per Rokkedal helt enig.

”Vi har i mange år rådet vores medlemmer – og de, der gerne vil være medlemmer – til at sørge for selv at eje deres infrastruktur. Det giver de bedste forhandlingsvilkår, laveste priser og størstøkonomisk tryghed for afdelingen og dens beboere,” siger Per Rokkedal, der samtidig understreger at anbefalingen gælder både for almene boligafdelinger og andels- og grundejerforeninger.

I Fagbladet Boligen er ’casen’ en boligafdeling i Svendborg, der er låst fast i en fibernet-aftale. Og dem skal man være forsigtige med, siger Per Rokkedal.

”Energiselskaber, TDC og andre fibernet selskaber, lokker gerne med ’gratis’ fibernet. Der er dog altid betingelser, så som årelange bindinger og manglende garantier for, at de tv- og internetprodukter, der så leveres på fiber, holdes vedlige og ikke mindst udbydes til en fornuftig pris for slutbrugeren. Her vil man stå langt bedre og have størst fleksibilitet, hvis man ejer sine egne kabler” siger Per Rokkedal fra AF86.